tirsdag, mai 5

LOVSANGER

Så dyp en kjærlighet
en Fars hengivenhet
Utstilt på et kors
Så gjennomtrengende og livsforvandlende
din omsorg er for meg
Du er min Far og jeg er Ditt barn

Utrolig deilig morgensamling på Ansgar i dag. Herlig lovsang. Flere i salen danset lovsangsdanser spontant. Nærværet var helt spesielt. For et deilig påfyll midt i eksamenslesning og forelesninger.

Jesus, du er alt jeg behøver
mitt liv har jeg i Deg
av alt som jeg elsker i livet
finnes ingen jeg elsker som Deg

Jeg tar forresten meg selv i å analysere tekstene mens vi synger. Ekstra fornøyd var jeg i dag, da det var gode og innholdsrike tekster, dype og utfordrende. I lovsangene i dag var ingen av tekstene totalt grunne. Kan lovsangstekster være grunne? Ja, mange av tekstene blir rett og slett for simple. Det virker ofte som at det ikke skal så mye til for å skrive en lovsangstekst. Og når tekstene blir for simple, da klarer jeg ikke hengi meg i lovsangen. Da treffer det meg ikke.

Spesielt dårlig liker jeg oversettelser av engelske lovsanger til norsk. Mange vet nok at jeg ikke er så spesielt glad i engelsk. Jeg liker det norske språk - men må allikevel innrømme at det kan være litt fattig sammenliknet med engelsk. En lovsang kan miste mye av sin dybde når den oversettes til norsk, sangen mister mye av sin bredde. (Men hadde vi oversatt dem til nynorsk, derimot...)

Hva med barnesanger da, er de simple? Nei, langt derifra. (I alle fall ikke de fleste!) De tekstene som er skrevet med et barnlig og enkelt språk kan gi mening for barn (i alle aldre). Mange barnesanger inneholder mer enn flere enkle lovsanger for voksne. Så jeg elsker barnesanger. Spesielt Lisa Børud.

Vet virkelig ikke om jeg får fram poenget mitt her. La meg oppsummere slik: Jeg liker lovsanger - men kan virkelig ikke klare å gi hjertet mitt i sangen om tekstene er for simple og grunne. Alle lovsanger funker ikke for meg. Jeg krever en viss standard i tekster, bildebruk, dybder, beskrivelser, oversettelser. Jeg vil gjerne at tekstene skal utfordre meg. Og i blant blir jeg aller mest utfordret av barnesanger - som inneholder denne dybden midt i barnespråket.

Det er innholdet som er viktigst for meg, ikke formen. Spennende å tenke på hvilken teologi sangene formidler - det være seg salmer eller lovsanger. Innholdet er viktig, derfor krever jeg mer enn bare fine fraser om Gud.

Synspunkt?
Krever du en viss standard, eller er all lovsang god lovsang?

7 kommentarer:

Line sa...

Jeg likte også morgensamlinga i dag :)

Men når de sang blessed be your name på norsk forrige uke, da hadde jeg nesten lyst til å synge dobbelt så høyt på engelsk i protest.

Anonym sa...

Jeg vil og på morgensamling igjen!! Du er heldig!

Og jeg får alltid tårer i øynene når jeg hører eller synger "Så dyp en kjærlighet". Fantastisk tekst!

Det finnes mange livsanger som lett bare blir ord...

Fru Irene, ho pene sa...

Line: Jeg så deg ikke på morgensamlingen. Men godt at du var der, for morgensamlingen var flott!
Åh, jeg er så enig. Ikke bare hadde jeg lyst å synge den på engelsk, jeg gjorde det også. Jeg og en bibelskolefyr som satt bak meg. Men vi sang ikke dobbelt så høyt, bare vanlig :)

Kristin: Jeg er heldig - så jeg skal nyte de siste to ukene med morgensamlinger! "Så dyp en kjærlighet" er helt uendelig nydelig. Den treffer meg hver gang!

Glad i deg! :D

Lars Frøsland sa...

Melodien betyr mer for meg, men klart at standarden både på tekst, melodi og fremførelse er viktig.

Et par gode eks.

Majesty av Delirious er en utrolig sang. Mye for de at de kombinerer en god og gjennomført tekst med en vakker og sterk melodi.

Et annet eks, er One Way av Hillsong. En helt ok sang, men ikke mer. Teksten og melodien er liksom helt grei, virker ikke som de har brukt all verdens med tid på den, - helt til brua kommer.

Den musikalske og lyriske standarden på "bridgen", er av en annen verden, sammenlignet med resten av låta. Jeg tenker naturligvis på "you are the way, the truth and the life"-biten. Det er rett og slett magisk.

Da får jeg frysninger og jeg kjenner en større glede i å lovsynge.

Ergo tekstens (og melodiens) standard betyr mye, (også) i lovsang!

Fru Irene, ho pene sa...

Lars: Jeg er ganske enig. Helheten er viktig! Melodi og musikalsk gjennomførelse virker inn på totalen. Samtidig kan melodien være veldig enkel og lite avansert, sammen med ei ærlig og god tekst, og resultatet kan være fantastisk. Men selvsagt blir jeg også revet med av eksempelvis bridgen du refererer til - jeg elsker å bli grepet av herlig musikk, som skaper/bygger opp stemningen. Vi liker jo musikk - og lovsang blir bedre med dyktige musikere og gjennomtenkt melodi.

Men når da musikken er fantastisk - og tekstene av og til er helt grunne - da blir jeg ikke grepet av musikken heller. Skjønner? Det virker sammen i en helhet :)

Agnete sa...

Jeg synes det er kjempeviktig at lovsanger har et dypt og bra innhold!
Derfor er jeg mer og mer glad i sanger som "Navnet Jesus", og min ultimate favoritt er "Deg være ære!" Herlig!!
Komp er derimot ikke så viktig, alt fra "Salemband" til enkel klunking på gitar er herlig! :)

Lykke til med eksamenslesing!
Om tre uker kommer jeg også og har en eksamen på Ansgar! :D
Jeg er glad i deg! KLeMMer!!

Fru Irene, ho pene sa...

Agnete: Jeg er glad i deg også! Du er et sprudlende og vakkert menneske! Glad jeg kjenner deg :) Ser fram til å treffe deg om ikke lenge - hurra :D KLEMMER