mandag, februar 23

C8H10N4O2

Kaffe...
Nam, deilig kaffe...
Jeg er generelt veldig glad i kaffe, og jeg drikker kaffe helst flere ganger til dagen. Pleier å si at kaffe beriker livet mitt. Det fører så mye godt med seg at det bare må inntas i store mengder.
Men...i det siste har jeg begynt å lure på om jeg burde slutte å drikke kaffe, eller i alle fall kutte ned på mengdene. Jeg leser nemlig på det informasjonsfulle internett at "ved høye inntak av koffein (fra 250 til 750 mg) kan hodepine, svimmelhet, rastløshet og kvalme opptre." (Traktekaffe inneholder 65-175 mg/kopp - koffein) Og jeg er nemlig generelt mye trøtt, svimmel og kvalm. Til og med rastløs, når jeg har overskudd til å være det.

Problemet i forhold til å kutte ut kaffe (som jeg har forsøkt å gjøre siden midt på dagen i går), er at "brå slutt av koffeininntaket kan gi abstinenser i form av hodepine, angst, tretthet og en følelse av nedsatt energi, økt irritabilitet og influensaliknende symptomer." Kanskje jeg derfor burde lage meg en kopp kaffe nå, så jeg får en mykere overgang?

Frustrerende at både kaffedrikking og ikke-kaffedrikking kan gi hodepine. Så når jeg nå har vondt i hodet (for det har jeg), vil det bli bedre eller verre om jeg tar meg en kopp kaffe? Og kanskje kvalmen (det er den jeg vil prøve å få bort, i tillegg til hodepinen) vil komme sterkere tilbake hvis jeg inntar en kopp med herlig koffein?

Og hva om jeg piner meg selv med å kutte ned på kaffe, når det hele kan skyldes andre årsaker, som mangel på en eller annen viktig vitamin eller anspente skuldre og rygg?

Foreløpig løsning: Lage meg te, som også inneholder koffein, men i mindre mengder... Kun 50 mg/kopp Ü

4 kommentarer:

Miss Madelene sa...

Vakker layout! Tittelen på innlegget er kanskje den kjemiske formelen for koffein?

Anonym sa...

Hva om du kutter litt ned på mengden kaffe, og kjøper deg vitaminbjørner eller noen andre morroe tilskudd som har litt forskjellige vitaminer i? Så kanskje du gradvis merker at balansen forbedrer seg? :)

Liker utsnittet på headerbildet ditt btw :)

Line sa...

Jeg skal holde meg unna kaffe for evig og alltid!

Håper du blir fort god igjen, med eller uten kaffe, Irene :)

Fru Irene, ho pene sa...

Lise: Takk skal du ha! :) Jeg måtte eksperimentere litt med layout, men tror jeg kan ha denne en stund :) Fint profilbilde!

Samuel: Jeg har kuttet ned litt, men klarte ikke kutte det ut. Og når hodeverk og kvalme var der uansett, så var ikke kaffen den skyldige her. Spiser massevis av vitaminer - samt en variert kost ellers - så det jeg måtte mangle, må nok tilføres ekstra i konsentrert form. Altså, jeg må først få påvist hva det kan være, så se hva jeg trenger å innta mer av.

Utsnittet på bildet ble sånn av seg selv :P Men jeg er mycket nøgd med det selv, så tusen takk! :D

Line: Nei, det må du ikke gjøre. Jeg anbefaler kaffe - bare ikke i for store mengder :P Du er god, jeg liker deg!