tirsdag, februar 24

Trenger deres hjelp Ü

Hei og hopp!
Jeg har en kjempegod nyhet (for min egen del) å komme med, og trenger nå deres hjelp. Det har seg nemlig sånn at jeg i dag fikk den etterlengtede telefonen som kunne fortelle meg at:

JEG ER INNKALT TIL JOBBINTERVJU!

Valhalla Omsorgssenter er stedet, og jeg kjenner at jeg har fått virkelig LYST til å jobbe med gamle mennesker ei stund. Ja, for jeg var nemlig litt usikker på om det var "stedet for meg". Mine litt klossete erfaringer som pleiehjelp på aldershjem sommeren jeg var 16 har nemlig satt sine spor. Jeg har kommet fram til at det er tullete å sette en 16-åring til å stelle gamle, vaske dem, løfte dem ut av senga ved hjelp av heis og justere på tekniske rullestoler... Det var kanskje ikke mine pleieevner det var noe galt med, heller at jeg var altfor ung og usikker.

Samtidig husker jeg fra den tida at jeg ble virkelig glad i de gamle. Husker stadig på flere av de gamle og historier de fortalte meg. Spesielt glad ble jeg i en gammel mann som var tidligere kamerat med min Farfar. Han synes selvsagt det var stas å bli kjent med meg (som barnebarn av kompisen sin), og vi snakket mye sammen. Jeg fikk grønne dent (pastiller) av han, og jeg kunne se hvordan han lyste opp da jeg svarte bekreftende på spørsmålet: "Er du frelst, Søster?" Ü

Ja, så nå har jeg altså søkt på pleiejobb - helgestilling (og forhåpentligvis sommerjobbing). Jeg har ventet lenge på å få bekreftelse på mottatt søknad og høre om jeg blir innkalt til intervju. Etter at jeg har ringt (og mast) et par ganger (må jo vise at man er interessert i jobben), fikk jeg endelig telefon fra dem! Ü Jobbintervju 11. mars. Og jeg gleder meg!

Så hva trenger jeg deres hjelp til? Jo, nå skal dere høre. Jeg har nemlig a l d r i vært på jobbintervju før. Tenker jo at det skal gå bra, og det er foreløpig litt fram i tid. Men hva når det nærmer seg? Da vet jeg at jeg kommer til å være nervøs og grue meg. Mest av alt fordi jeg ikke vet hva et jobbintervju innebærer - hva slags spørsmål jeg må forvente å kunne svare på, og hva de vil vite om meg. Så... har dere noen tips/råd/hjelpende kommentarer? Jeg tar imot dem alle med STOR takknemlighet!

For jeg skal på JOBBINTERVJU og jeg HAR SÅ LYST PÅ denne jobben!

8 kommentarer:

- viV - sa...

Heisann:-)
Jobbintervjuer pleier å gå noe slikt som dette:
#De forteller litt om den jobben du har søkt på, i dette tilfellet litt om avdelingen osv
#Du blir bedt om å fortelle litt om deg selv, ofte med sterke og svake sider, tidligere erfaringer med pleie, andre jobberfaringer osv
#Du får nok spm om du er fleksibel og evt interessert i å ta ekstravakter ved behov
#Du kan stille spm om det du lurer på
Det var nok det viktigste! Og du har god tid til å foreberede deg!
Det kommende er hentet fra nettet:
På jobbintervju
Gi beskjed hvis du blir forsinket. Du burde ikke komme for sent, men blir du det, så ring og gi beskjed.

Kle deg riktig. Pent, nøytralt antrekk fungerer best. Dropp olabuksen for å være på den sikre siden.

Snakk ordentlig. Banning er ikke bra, og heller ikke utstrakt bruk av moteord. Vis at du har en god formuleringsevne.

Vær interessert. Vis at du virkelig har lyst på denne jobben.

Ikke virk selvgod. Ikke fremstå som om du tror du er den aller beste. Det finnes sannsynligvis flere andre aktuelle kandidater, og selvgode personer jobber som regel dårlig med kolleger.

Still spørsmål. Relevante spørsmål om stillingen er positivt. Men dropp å ta opp lønn på det første intervjuet, dersom ikke intervjueren nevner det.

Se også denne linken: http://www.dinside.no/293605/bli-en-klar-vinner-paa-jobbintervjuet

Vivian

Fru Irene, ho pene sa...

-viV- Å, du er vel grei!
Hjertelig takk! :-) Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingen! Akkurat det med banningen...skal jeg prøve å kutte ut akkurat i det øyeblikket! Hihi...

Jeg er spent!
Håper vi sees snart, forresten!
Klemklem

Anonym sa...

Gratulerer, Irene!!!
Så utrolig gøy!!! :D :D

Jeg tror det er veldig smart, faktisk, som vivian sier, å stille gjennomtenkte spørsmål selv også, og ikke bare svare. Det viser stor interesse! Og tenk nøye igjennom hvorfor akkurat DU bør ha jobben og alle ting i din fortid/egenskaper som bekrefter dette.


Også på

http://www.nav.no/page?id=678

finner du jobbsøketips og alle de vanligste spm du kan bli stillt på på et intervju, som du bør ha tenkt ut et klokt svar på.. :P

Dette kommer til å gå kjempe bra!

YOU GO GIRL!!!
Klem!!!

Fru Irene, ho pene sa...

Agnete: Takk til deg også :) Grei du er som gir så gode tips :) Tror jeg skal inn på nettsidene dere har henvist til og lese litt... En del spørsmål til arbeidsstedet har jeg allerede klare, og det er nok lurt.

Du er god! :D *KLEMME*

Anonym sa...

Lille venn... Det er bare å møte opp der, smile være positiv - så går resten av seg selv... :-) Kommer til å gå helt 100!

Anonym sa...

Når det er sommerjobb/helgejobb spør de ofte litt enkle spørsmål har jeg opplevd. Om dine egenskaper, hvorfor du passer til dette yrket. Og vanlig å få sprøsmål om verdier, drikkevaner, dårlige sider ved deg.

Er det et intervju for ditt yrke fast eks når du skal ut i lærerstilling blir spørsmålene mer intense syns jeg. Eks vist jeg skal på intervju på en barnevernsinstitusjon vil de spør spørsmål der de tester min kunnskap på det de driver med. Om jeg kan teoriene de bruker osv.

Fru Irene, ho pene sa...

Anonym: Ja, jeg skal smile pent og være blid og hyggelig. Selv om jeg også tror/håper det vil gå bra, så har jeg lov å være nervøs? You know me... Sees vi i morgen?

Lise J: Smart skille du påpeker der. Ja, det er nok ikke like kunnskapsmessig utfordrende i et slikt jobbintervju - som når du skal søke (eller har søkt) sosionomjobb. :) Takk for god tilbakemelding!

Samuel sa...

Nå har du fått en del rent tekniske tips, og det eneste jeg kan bidra med er at det hjelper å være seg selv og virkelig virke interessert i både jobben og fasilitetene der. Litt semismisk funker også, men det kan du sikkert mer om enn meg ;)

For øvrig håper jeg du får jobben, og kommer til å misunne deg den en del. I det siste har jeg selv også tenkt mye på hvor deilig det må være å jobbe med eldre.

Drømmejobben: Miljøagent på kommunens eldrehjem, hvor jobben består av å reise mellom de forskjellige hjemmene og bruke noen timer på hver pasient, snakke, spille - gjøre alt mulig som dreier seg om sosialisering og ikke pleie.

DET må være koslig det :$