torsdag, februar 19

TENK POSITIVT Ü

OPTIMISME ER TROEN SOM
FØRER TIL PRESTASJONER. INGENTING
KAN GJØRES UTEN HÅP OG TILLIT.
Helen Keller
So why do you want to give up
Oh no, stop
Recall the wisdom that your soul forgot
So why do you want to give up
Heavy raindrops can be a blessing
Garness

Jeg lurer på hvorfor det "alltid" er lettest å tenke negative tanker. (Kanskje det finnes en dogmatisk forklaring på det også, som på alt annet her i verden.) Jeg tror livet hadde vært mye lettere, selv i vanskelige perioder, om jeg var flinkere til å tenke positivt.
Ironisk nok har jeg et bilde i ganga, hvor det står: "Tenk positive tanker, bruk positive ord. Gjør positive handlinger og det positive gror." Jeg tror det sitatet har truffet min kjære Audun mer konkret enn det har truffet meg. Her i huset er det nemlig alltid Audun som prøver å endre mine negative tankebaner. Og det kan virkelig ikke være en lett jobb! (Synes jeg hører Audun nikke og sukke bekreftende...)
I tillegg er det ofte slik: Så fort jeg tenker en positiv tanke, kjenner jeg humøret lette og skuldrene senke seg på samme tid. Hvorfor varer det sjeldent særlig lenge? Negativiteten sniker seg hurtig og sleipt tilbake, i alle fall ikke på eksamenslesedager. Da kjennes ting så tungt - at det ikke virker som noen vits å forsøke å tenke positivt en gang. Tull!

Jeg har selvsagt dager da jeg er positiv fra morgen til kveld. Jeg vil nødig framstå her som et supernegativt menneske. Poenget med innlegget er å inspirere meg selv - og dere - til å ta seg selv i nakken. Gjør som Audun sier! Tenk positivt. Og hvis ikke en tanke er nok: Skriv det på lapper du (og jeg) henger opp rundt omkring i hus og hjem. La det bli en stadig påminnelse. For det er rett og slett for dumt å ødelegge for egne prestasjoner (som for eksempel eksamenslesning) ved å tenke negativt fra morgen til kveld?

Så her sitter jeg - tidlig en morgen (vært våken siden 7!) og forsøker å legge denne dagen i positivitetens ånd. Jeg skal komme gjennom en positiv lesedag. Jeg skal lære noe. Og jeg skal, når jeg legger meg i kveld, kjenne meg forberedt til morgendagens eksamen.

Hvis jeg skulle hatt en tatovering noen gang (som jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å ville ha), måtte det vært innskripten:
"Tenk positivt!"
Plassering: Mest mulig synlig. På hånda, kanskje. Eller speilvendt i panna. Da ville det i alle fall vært en stadig påminnelse (jeg ser relativt ofte i speilet). Heldigvis er jeg gift med verdens mest oppmuntrende og positive person, så jeg får mine stadige påminnelser derfra. Og på vegne av alle de gangene jeg har "slått ned" positiviteten han har forsøkt å overføre til meg:
"Takk, allikevel! Det hjelper mer enn du tror!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe.. Det ligger UTROLIG mye makt i tankene, visst, hvis man klarer å tenke positivt, blir dagen faktisk mye bedre!
Ja til å skrive lapper! Det skal jeg jammen gjøre! Og enda en ting du har foreslått før i bloggen din og som jeg tok veldig til meg, var "takknemlighetsdagboka". Den holdt jeg på med i hvertfall to måneder før jeg glemte den bort. :) Nok en god idé fra deg! ;) Kanskje jeg bør finne den fram og lese den på dager som i dag?

LYKKE til i morgen, kjære! Vi klarer dette! Gud er stor og vafler smaker godt og lesing er tross alt ikke så ille som man tror.

GLAD i deg!
SMIIIIIIIIL fra Kiel! :D

Vero sa...

"Du kan tro du kan, og du kan tro du ikke kan, i begge tilfeller får du rett!"
HENRY FORD

Fru Irene, ho pene sa...

Vero: Slettes ikke dumt sagt av Henry Ford. Bra poeng :)